RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
TAHUN 3 BAHAGIA
Mata
Pelajaran : Bahasa
Melayu
Kelas
: 3
Bahagia
Tarikh
: 15 April
2014
Hari
: Ahad
Masa
: 8.15 - 8.45
pagi
Bil
Pelajar :
28 orang
Tema
: Keluarga Bahagia.
Tajuk
: Keluarga Adam
Fokus Utama
: 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras
1(i) : Membaca petikan dengan sebutan
dan intonasi
yang betul dan menarik.
yang betul dan menarik.
Fokus
Sampingan : 7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan yang
tersurat dan tersirat.
Aras 1
(i) : Menerangkan
maklumat tentang
pengalaman sedia ada.
pengalaman sedia ada.
Objektif
: Di akhir pelajaran
murid-murid dapat:
i. Membaca petikan
bertajuk “Keluarga Adam” dengan sebutan
dan intonasi yang betul.
dan intonasi yang betul.
ii. Memberi maklumat
yang tersurat dan tersirat dalam petikan
yang disediakan.
yang disediakan.
iii. Mengenalpasti
kata nama khas dan kata nama am.
Kemahiran
bahasa : Mendengar dan
bertutur, membaca dan menulis.
Sistem bahasa
: 1. Morfologi
: kata nama khas dan kata nama am
2. Sintaksis : Ayat tunggal, ayat majmuk, ayat Tanya
3. Kosa kata : Tanggungjawab, mendidik, gotong-
royong, cemerlang , beruntung dan
membimbing.
royong, cemerlang , beruntung dan
membimbing.
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu
: Pendidikan Moral
Nilai
murni :
- Bahagia
- Kasih sayang
-
Hormat-menghormati
-
bekerjasama
Kemahiran
bernilai tambah :
Belajar Cara
Belajar : Membaca
Kemahiran
berfikir : menghubungkait,
menganalisis, penyelesaian
masalah.
masalah.
Pembelajaran : mengaitkan
pengalaman sedia ada
Pengetahuan Sedia ada
: mempunyai keluarga
sendiri, membina ayat
Bahan Bantu
Belajar : Note book,
projector, skrin, slide power point,
petikan Pemahaman dan lembaran kerja.
petikan Pemahaman dan lembaran kerja.
Aktiviti Pengajaran
|
dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Langkah/masa
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set Induksi
( 5 minit)
|
1. Guru
bersoaljawab dengan murid
2.Guru
menunjukan beberapa slid keluarga bahagia.
3.
Bersoaljawab dengan murid tentang:
i. Adakah
kamu mempunyai keluarga?
ii. Berapakah
orangkah ahli keluarga kamu?
iii. Apakah
aktiviti yang kamu lakukan bersama keluarga pada hujung minggu?
6. Guru
mengaitkan tajuk pelajaran hari itu.
|
1.
Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh guru.
2. Murid
memerhatikan slide yang ditunjukan oleh guru
2.
Murid menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru berdasarkan paparan
tersebut.
|
BBM :
keluarga bahagia, komputer/LCD
Nilai :
kasih
sayang, hormat menghormati.
|
Langkah 1
(5
minit)
Petikan
Keluarga Adam
|
1. Guru
membaca petikan
2. Guru
bersoaljawab tentang isi petikan.
3.Guru
memberi contoh kata nama khas yang terdapat dalam petikan.
|
1. Murid
mendengar bacaan guru.
2. Murid
diminta membaca petikan secara kelas, kumpulan dan individu
3. Murid
menjawab soalan guru.
4. Murid
menggariskan contoh kata nama
khas yang diberi oleh guru dan murid
memberi kata nama khas yang mereka
tahu berdasarkan petikan.
|
BBM :
Petikan
“Keluarga Adam”
Strategi:Direktif
kontekstual
|
Langkah 2
(10
minit)
Aktiviti kumpulan
|
1. Guru
agihkan murid kepada 4 kumpulan.
|
1. Kumpulan
1&2 Menyusun dan menulis ayat-ayat yang sesuai
mengikut urutan isi
2. Kumpulan
3&4 mencari dan menulis semula ayat yang mengandungi kata nama khas dan kata nama yang terdapat di dalam petikan
3. Wakil
kumpulan bentang hasil perbincangan di hadapan kelas.
|
KB:
Penyelesaian masalah,
KP: Verbal
linguistic.
BBB: Kad-kad
arahan
Strategi:
Kontekstual metakognitif
Nilai:
Kerjasama, berkeyakinan.
|
Langkah 3
(8 minit)
Penilaian
Menjawab teka
silangkata
|
1. Guru
mengedarkan borang silangkata
2. Guru
memberi penerangan apa yang perlu dilakukan.
3. Guru
menyuruh murid
melengkapkan silangkata.
|
1. Murid
menjawab soalan silang kata mengikut urutannya.
2. Bincang
jawapan soalan silang kata.
|
Strategi :
Kontekstual metakognitif
Kb:
Penyelesaian masalah.
|
Penutup
(2 minit)
Pengukuhan/
pengayaan/
pemulihan
|
1. Guru memberi
pengukuhan kata nama khas. Kata nama am
|
Murid menyebut
kata nama khas dan kata nama am berulang kali
. | Lembaran kerja |
No comments:
Post a Comment